Tren som en fotballspiller

Forsidebilde: Unsplash 

For å bli en god fotballspiller må du selvfølgelig ha gode ballferdigheter, men det kreves så mye mer for å hevde seg på banen. Hvordan trener egentlig en fotballspiller for å bli best?

Mer enn gode ballferdigheter

Fotballspillere trenger langt mer enn talent og ballferdigheter for å bli skikkelig gode. Når du ser spillere som Martin Ødegaard og Lionel Messi briljere på banen kan du være sikker på at det ligger mange timer med trening bak hver finte. I dagens fotball ser vi at det er nesten like viktig å ha god hurtighet, utholdenhet, styrke og mobilitet som utmerkede ballferdigheter. Ved å hente inspirasjon fra treningsregimet til fotballspillere er du garantert allsidig trening, noe som er viktig for å unngå skader og holde treningsmotivasjonen ved like. Her kan du lese mer om hvordan du kan trene som toppspillerne: www.trening.no/treningstips/. Nå er selvfølgelig ikke målet å trene like mye som proffene i toppligaene, folk flest har hverken et stort støtteapparat tilgjengelig eller anledning til å sette av flere timer til trening hver dag.

SE OGSÅ:  Hvordan trening kan påvirke psyken din

Nordmannen som imponerer i spansk fotball

Martin Ødegaard er et prakteksemplar på en fotballspiller med enestående fysikk. Han har hatt stor suksess i Real Sociedad hvor han for tiden er på utlån, og det spekuleres i om ikke Real Madrid mener han snart er klar for den hvite drakta. Real Madrid er storfavoritter til å vinne Primera Division for 2019/20-sesongen med 1.50 i odds, og du kan finne flere fotball tips og odds på https://extra.bet365.com/news/nn/ dersom du vil følge med på ligaen. Det har ikke gått ubemerket hen at Martin er i ekstremt god form og kan løpe kampen gjennom. Treningsregimet har alltid har vært preget av å trene mye og riktig, men det har også vært fokus på å ha det gøy. Fotballspillere er tross alt helt vanlige mennesker, og dersom man ikke synes noe er gøy vil interessen dabbe av raskere enn den oppstod. Det er derfor allsidighet i treningen er så viktig, for profesjonelle idrettsutøvere så vel som mannen i gata.

SE OGSÅ:  Hvordan påvirker trening ditt velvære?

Kilde: Unsplash 

Intervaller, knebøy og yoga

Er det noe de fleste trenere er enige om, så er det at utholdenhet og styrke er alfa og omega for å hevde seg i dagens toppfotball. David Beckham holdt seg i toppform med beinhard intervalltrening, og flere spillere sverger til intervaller og styrkeøvelser som knebøy og markløft for å komme i form. Du bør varier mellom korte og lange intervaller for å bli en raskere og mer utholdende løper, men ikke glem å inkludere rolige langturer for å bygge et godt grunnlag slik at kroppen tåler mer trening. Styrketrening er blant annet viktig for å styrke skjelettet og muskulaturen og forebygge livsstilsykdommer, og bør være en naturlig del av treningsregimet. Fotballspillere har rykte på seg for å være stive og støle, men det har seg faktisk slik at stadig flere spillere trener yoga regelmessig for å bli mer bevegelige, få bedre fokus og holde seg skadefrie. Her kan du lese om hvor populært yoga har blitt blant spillerne i eliteklubben Sandnes Ulf: https://www.aftenposten.no/sport/. Det hjelper ikke å være raskest og sterkest hvis du ikke klarer å holde deg skadefri lenge om gangen, og det er viktig med godt fokus på fotballbanen så vel som ellers i livet. Du vil kanskje aldri bli en Ødegaard på banen, men du kan i det minste komme i form ved å hente litt treningsinspirasjon fra toppspillerne

SE OGSÅ:  Søvnvansker