Tips for å stumpe røyken

Tips for å stumpe røyken
4.7 (3 stemmer)

De fleste røykere, går med et ønske om å slutte. Problemet er at det kan virke uoverkommelig å slutte med en vane som for mange har vart i flere tiår. Her er noen tips til hvordan du kan slutte å røyke.

Finn motivasjon

For å klare å slutte å røyke, må du ha motivasjonen på plass. Still deg selv spørsmål som;
Hvorfor vil jeg slutte å røyke?
Hva vil jeg tjene på å slutte å røyke?
Hva gleder jeg meg til ved å være røykfri?

Skriv ned grunnene på en lapp. Heng lappen på kjøleskapet, eller et annet sted du ser den ofte. Det kan hjelpe på motivasjonen når røyksuget er på sitt største.

SE OGSÅ:  Fordeler med magnesiumstilskudd

God planlegging

Dersom du skal slutte å røyke, bør du planlegge ordentlig. Hva gjør du når røyksuget er på sitt verste? Dette må du ha en plan for. De gode nyheten er at røyksuget går raskt over for de fleste – etter bare noen minutter. Å ta seg en kopp kaffe, et glass vann, gå en tur, høre på musikk eller ringe en venn, kan få tankene på andre ting.

Slutt helt – ikke trapp ned

Den beste måten å stumpe røyken på, er å slutte helt. Dersom du lar deg selv ta deg noen trekk en gang i blant, utsetter du bare problemet, og røyksuget vil ikke forsvinne. Tenk på at en vakker dag er abstinensene helt borte, og du vil være røykfri! Ta en titt på lappen du skrev i punkt én når motivasjonen er på bunn.

SE OGSÅ:  Hvordan påvirker trening ditt velvære?

Det går fort over

For de fleste er abstinensene borte etter 2-4 uker. Ting kan være tungt i denne perioden og et råd kan være å belønne deg selv. Hold ut, og søk hjelp og støtte hos de rundt deg. Gjør hyggelige ting, og fokuser på det positive – nemlig at abstinensene ikke varer så lenge, og at du snart er røykfri!

Hjelpemidler

Faktisk så viser det seg, i følge helsenorge.no, at nikotinlegemidler kan doble sjansen for å lykkes med røykeslutten.

Dette kan være plaster, tyggegummi eller pastiller med nikotin. Dette får du på apoteket.

En egen app som kan også virke oppmuntrende – for eksempel appen «SLUTTA».

SE OGSÅ:  Søvnvansker

Mer motivasjon

Trenger du enda mer motivasjon? Da kan du tenke på at du ved å slutte å røyke reduserer risikoen for blant annet følgende kreftformer:

  • munn
  • hals
  • strupe
  • urinblære
  • nyrer
  • livmorhals
  • bukspyttkjertel

I tillegg vil risikoen for allergier og luftveiskatarr bli mindre, kroppen vil lege magesår raskere, og risikoen for innsnevringer i blodårene og hjerteinfarkt er mindre. Immunforsvaret ditt blir bedre, og du unngår flere tusen giftstoffer.

Lykke til!

Kilde: Helsenorge.no, NHI.no