Lytt til kroppen

I dagens samfunn er det mye stress og prestasjonsjag, både på jobb og på fritiden. Derfor er det viktigere enn noen gang å lytte til kroppen for å ta hensyn til egne behov. På den måten kan du enklere ta vare på helsa, og unngå moderne folkesykdommer som utbrenthet og muskel- og skjelettlidelser.

Hvordan unngå smerter?

Mange nordmenn sliter med uforklarlige smerter i muskler og skjelett. Heldigvis finnes det mange gode råd for å lindre og forebygge smertene, helt uten bruk av medisiner. Det anbefales fysisk aktivitet av moderat intensitet. Som med alt annet i livet, gjelder det nemlig å finne den rette balansen mellom anstrengelse og hvile.

SE OGSÅ:  Ta vare på øynene dine

Gå en tur

Å gå en tur er ikke bare sunt for å få bevegelse i kroppen, det er også bra for psyken. Forskning har vist at selv korte turer i naturen har en positiv innvirkning på humør og tankemønstre.

Yoga

Avspenning og yoga roer nervesystemet, og tilfører ledd og bindevev forsiktig tøying og bevegelse. Mange kronikere opplever at yoga bedrer funksjonsevnen og reduserer smerter. Hvis du ikke vil gå på yogatimer, så husk at selv fem minutter med stretching løser opp i stive og anspente muskler.

Bassengtrening

Rolig bevegelse i varmtvann kan gi god lindring for muskel- og skjelettplager. Hvis du ikke har et varmtvannsbasseng i nærheten, så ta deg en rolig svømmetur ute om sommeren. Den lokale svømmehallen byr på svømming året rundt, i tillegg til morsomme aktiviteter som vannaerobic.

SE OGSÅ:  Psykologi: Kan man være trygg i egen bolig? Våre eksperttips og råd

Sykle

En rolig sykkeltur er god bevegelse for kroppen. Sykling er en super måte å holde hoftene i gang, men tøy gjerne ut etter sykkelturen for ikke å bli stiv i rygg og lår.

Behandling

Når smertene først har oppstått, er det likevel lurt å oppsøke behandling tidlig. Har du problemer med smerter i kroppen, kan du oppsøke Klinikk For Alle for å se om de kan hjelpe deg å finne riktig behandling. Slik kan du unngå at smertene setter seg i kroppen over lang tid.