Lagidrett kan gjøre hverdagen lettere

At mosjon er viktig for både hodet og kroppen er det ingen tvil om. Du trenger ikke sykle mil etter mil flere ganger i uken for å merke resultater. All fysisk aktivitet har både fysisk og mental effekt – dette inkluderer hverdagsaktiviteter som husarbeid. Nå er det likevel noen aktiviteter som er mer effektive enn andre, og noe som ofte trekkes frem er hvor stor effekt lagidrett kan ha.

Kjemiske endringer i hjernen

Trening har dokumentert virkning for enkelte former for psykiske lidelser, enten det gjelder milde depresjoner eller for å forebygge depresjon, angst og andre mentale lidelser. Trening fører til en kjemisk endring i hjernen som forbedrer humøret ditt, fordi den blant annet skiller ut beroligende og angstdempende stoffer. Noen forskere tror også at trening får deg til å føle deg bedre fordi det gjerne gir deg større selvtillit, og trening gjør deg dessuten sterkere mentalt. En annen faktor som vil påvirke humøret positivt er mestringsfølelsen. Følelsen av å nå toppen av den bratte bakken etter flere forsøk, slå den personlige rekorden i markløft som har stått på stedet hvil lenge eller score ditt første mål er vanskelig å slå. Lagidrett er en av aktivitetene som flere forsker trekker frem som mest effektiv for mental helse, og det er det flere grunner til. Det er ikke bare det rent fysiske som har helsegunstige virkninger for den mentale helsen.

SE OGSÅ:  Et klart hode gjør bedre valg

Et steg ut av ensomheten

I tillegg til de fysiske faktorene som sørger for blant annet kjemiske endringer i hjernen og bedre selvfølelse, kan lagidrett åpne en verden av nye muligheter for de som sliter med en følelse av isolasjon og ensomhet. Ikke bare kan det være vanskelig å ha god struktur og opprettholde treningen på egen hånd, lagidrett og andre former for gruppetreninger kan være veldig sosialt og ikke minst starten på vennskap som varer livet ut.

Når man spiller på lag med noen tilbringer man naturlig nok mye tid sammen. Dette gjelder kanskje spesielt for proffspillere, som for eksempel gutta på fotballandslaget med flere reisedøgn sammen i året. Noen blir naturlig nok bedre venner enn andre, og det er gjerne de jevngamle eller de med felles interesser utenom fotball som ser ut til å bli ekstra nære, som for eksempel de jevnaldrende Kristoffer Ajer og Martin Ødegaard som har blitt gode kompiser. Spillere i den norske troppen har rett og slett knyttet bånd gjennom alt fra «Fortnite» og sjakk til trønderpatriotisme. Landslagsgutta møter Serbia i EM-playoff på Ullevaal Stadion i slutten av mars, og i følge odds tips fra blant annet bet365 er det svært jevne odds. Norge forventer tøffe kamper som de må møte som et sterkt og samlet lag, og det er nettopp samholdet som er så viktig i lagidrett. Det er også en av grunnene til at så mange velger å prøve seg på lagidrett.

SE OGSÅ:  God økonomi kan gi din psykiske helse en boost

Man trenger ikke å være fotballproff og reise verden rundt med lagkameratene for å kjenne på gleden av å være en del av et lag eller en gruppe. Ensomhet er en av de viktigste årsakene til dårlig psykisk helse, og følelsen av samhørighet som det å være en del av et lag tilbyr kan være et viktig steg ut av ensomheten. Lagidrett tilbyr den perfekte kombinasjonen av fysisk aktivitet og sosialt fellesskap.

Kilde: Unsplash