Hvordan påvirker trening ditt velvære?

Hvordan påvirker trening ditt velvære?

Mange har hørt at man må trene jevnt for å holde en god form og bevare helsen sin. Men det er flere som aldri opplever at de blir noe bedre form eller får resultater. Trener man styrke som klarer man flere oppgaver i hverdagen, og er man en kondisjonsutøver, så styrker man de små grå. Men er det virkelig slik, og hvordan fungerer det egentlig.

Styrketrening – føl deg sterk og uovervinnelig

Det er ingen tvil om at styrketrening vil få deg til å både føle deg sterkere og mer tilgjengelig. Selv for dem som nettopp har begynt med styrketrening, vil ting skje som gjør at positive ting skjer. For det første vil man kjenne at kroppen at man får mindre kroniske smerter. Man vil helt sikkert kjenne at man har brukt muskulaturen, men det er noe annet.

Styrketreningen vil også få kroppen til å fungere bedre. Man vil øke forbrenning og bedre søvnkvaliteten, noe som er helt essensielt når man ønsker lykke og velvære. Disse tingene som man tar for gitt, fordi de ikke er ”synlige”, er små faktorer som i sin enkelhet gjør tilværelsen mye bedre.

Dessuten vil man få et avbrekk i hverdagen, hvor man slipper å tenke på andre problemer, oppvask eller barneskrik. Man slapper av, øker selvtilliten og får det rett og slett bedre. Man blir en mer omgjengelig person fordi man får overskudd til å ta seg av sine nærmeste.

Man skal likevel ikke ta treningen for alvorlig. Styrketrening med rusmidler og overdrevent fokus, kan gå ut over både den mentale helsen og fysikken på den måten at man overbelaster viktige organer.

Kondisjonstrening – sett deg mål og sprudle av glede

Andre foretrekker å trene kondisjonen. Det kan enten være i løping, sykling, fotball eller andre idretter hvor man trener over lengre tid. Det kan både være smertefullt og utslitende. Det gjelder å finne en aktivitet som passer for en selv.

Når man trener over tid, vil man få en god blodsirkulasjon og rytme. Man gir kroppen utfordringer og man kan forbedre sine daglige plager og smerter. Dette er veldig mye viktigere enn man tror. Mange føler at de ikke kan trene på grunn av sine plager, men likevel bør man gjøre noe små tiltak for å komme i gang.

Hvordan gå fra sofasitter til aktiv mosjonist

Så hvordan skal man klare å komme over fra en stillesittende situasjon til å trene litt hver dag. For mange krever det en virkelig oppvekker, som et besøk til fastlegen, eller en sjelsettende opplevelse. Andre må ta seg i nakkeskinnet for å få det til. Noe av det viktigste er å gjøre små forbedringer hver dag.

Det er flere ting som man kan gjøre for å endre tankesettet og det viktigste er å komme i gang.

Sett deg små mål og ikke tenk på vekt. En gåtur rundt om i nabolaget kan være det som skal til for å endre sine vaner. For det første lager man seg en vane. For det andre vil kroppen korrespondere uten at man kanskje selv skjønner det. De små smertene i føttene føler kanskje bedre, og hodepinen du bruker å få, blir kanskje mindre kraftig. Legg inn en økt du kan klare å gjennomføre hver dag, uten å bli utslitt.

Det er også mange andre ting man kan gjøre. Gjør knebøy mens du lager middag, løft føttene hvis du sitter for lenge foran TV-en. Gå til butikken en gang i uken. Kjøp deg en sykkel og sykle til jobben. Gå trappene og ikke ta heisen. Kjøp en smartklokke som sier i fra når du har vært for mye sittende. 

Hvis du vil lese tester av blant annet treningsutstyr; trykk her.

SE OGSÅ:  Fordeler med magnesiumstilskudd