Historie: Slik ble jeg kvitt stress fra arbeid

Jeg har tidligere jobbet nærmere 10-12 timer i døgnet fem dager i uken. Det høres ikke ut som noe som vanligvis skjer på en norsk arbeidsplass. Og det stemmer nok også i veldig stor grad.

Arbeidsplassen min lå i sentrum av New York, og tjente heller ikke særlig godt.

Det var en typisk jobb som nyutdannede mennesker tok. “Du får verdifull erfaring” var argumentet til sjefen min. Akkurat dèt skal jeg heller ikke betvile. Men det førte også til at jeg slet med stress og plager i mange måneder.

Hvordan reagerte kroppen min på stress?

Veldig dårlig. Når man leser om stress på internett, så er det veldig mange ulike symptomer som dukker opp. Mange folk ser ut til å reagere ulikt, noe som gjør det vanskelig for legene å virkelig si at det er dette du sliter med.

Men for meg var det følgende symptomer som var særs krevende å hanskes med:

– Svimmelhet
– Slapphet
– Dårlig søvn
– Konstant tunge tanker om “hva hvis”-situasjoner som utspant seg på jobb
– Hjemlengsel
– Ingen energi til å bedrive hobbyene mine

Dette høres ut som symptomer som etter hvert vil utvikle seg til å gi utmattelse. Her finner du en annen liste over symptomer som kan gi stress fra jobb. Hvis du kjenner deg igjen i flere av tingene på denne listen, så vil jeg anbefale at du tar kontakt med lege.

SE OGSÅ:  Hvordan holde spenningen under kontroll

Hva var løsningen?

To ting.

Først var det å gå til en lege. I USA er medisinsk hjelp svindyrt. Men heldigvis hadde jeg forsikring, noe som gjorde at jeg ikke trengte å betale noe som helst. Det reddet meg.

Legen anbefalte også et produkt som het Valerina Forte (man kan kjøpe det her). Jeg er ikke stor fan av å bruke legemidler for å løse problemer jeg har. Men akkurat dette er et ganske mildt og “hyggelig” plantebasert legemiddel som hjelper mot stress. Og jeg vet ikke om det hjalp, men jeg tror det hadde en positiv effekt på kroppen min.

SE OGSÅ:  Lagidrett kan gjøre hverdagen lettere

Konklusjon

Man kommer langt med å rådføre seg med helsepersonell. Det er det første jeg vil konkludere med.

Det andre jeg vil konkludere med er at man må LYTTE TIL KROPPEN SIN. Mange går rundt og tror at de er supermenn. Èn dag går de på en supersmell. Og tro meg: da kommer du deg neppe opp igjen med det første.

Jeg var heldigvis smart nok til å søke hjelp før det gikk helt galt. Derfor kan jeg si at jeg har hatt “stress”, men ikke at jeg har blitt “utbrent”. Hvis man først blir utbrent, så kan det være noe som sitter i kroppen i veldig lang tid. Denne artikkelen beskriver hvordan prosessen er fra å gå fra “stresset” til “utbrent” – og hvordan du kan forhindre det.

SE OGSÅ:  God økonomi kan gi din psykiske helse en boost